Bokbloggsjerka 12-15 september

jerka11 Nu var det länge sedan jag var med på en av Annikas Litteratur- och Kulturbloggs jerkor men denna vecka kom jag ihåg det! Frågan denna vecka lyder:

 

Hur ser din recensionsprocess ut? Skriver du anteckningar (eller viker hundöron) under tiden du läser? Recenserar du en bok direkt efter du har läst ut den?

Kort sagt: dela med dig av dina bästa recenseringstips!

Jag försöker sätta mig direkt efter jag läst ut boken så jag minns vilket intryck jag fick av den. Jag gör inga anteckningar men försöker gärna skriva vad jag gillade mest och kanske jämföra med andra böcker/författare. I alla fall skriva något mer än ”Jag tyckte den här boken var bra/dålig”!

Jag tycker det är riktigt jobbigt när jag inte tycker om en bok – jag var till exempel inte alls förtjust i Elias Palms trilogi om rättsläkaren Ella – för jag vet ju av egen erfarenhet vilket jobb det är att skriva en bok och hur nervös man är för att ingen ska gilla det man gjort. Så känner nog alla som pysslar med kreativa saker, målar, skriver, sjunger eller gör musik. Det blir så personligt. Därför är det kanske bra att tänka på hur man formulerar sig. Att jag tycker en bok är dålig betyder ju inte att det är en dålig bok…jag vet många som t ex tycker om Elias Palms böcker även om inte jag gjorde det…

En bok som iaf kommer att få ett högt betyg av mig imorgon när det är recensionsdag är Granne Med Döden av Alex Marwood! Den var riktigt bra och i den recensionen försöker jag skriva lite om vad jag uppskattade mest!

Granne med döden

 

3 kommentarer

  1. Det är ju precis det… det jag skriver om böckerna jag läst är ju högst personligt och det skulle aldrig falla mig in att idiotförklara alla som gillar en bok som jag ogillar. Det finns tillräckligt många sådana människor 🙂

Kommentera

