Lyssnat på: The Son av Jo Nesbö

The Son

The Son (Sønnen) av Jo Nesbö (2014) – ♥♥♥+
Knopf Publishing Group

Sonny Lofthus är en professionell syndabock. Han erkänner andras brott och sonar deras fängelsestraff mot dagliga heroindoser. Han har suttit på Norges mest flyktsäkra fängelse i tolv år när han får höra något som förändrar allt. Sonny rymmer från fängelset. Och han har mycket att hämnas.
För Sonny kom livet att förändras när han var sexton år och hans far en av de bästa brottsutredarna någonsin sköt sig själv till döds. Fadern efterlämnade ett brev där han erkände att han var i händerna på heroinligor och människohandlare. Sonny liv rasade samman och han blev narkoman.

Nesbö skriver engagerande och med nerv men jag engagerar mig inte lika mycket i Sonnys grymma öde som jag gör i böckerna om Harry Hole. Det känns rätt tillfredsställande att läsa om hur Sonny tar rollen som hämnande ängel och jag tycker inte alls synd om dem han hämnas på. Det finns en del plottwists som håller intresset uppe och slutet är både oväntat och trevligt. En helt OK Nesbö-bok som jag definitivt rekommenderar men Harry Hole är bättre! Det kan ju bero på att man haft så många trevliga lässtunder med böckerna om honom att han känns välbekant och som en vän nästan. Den engelska inläsaren Gildart Jackson är OK men inte jättebra tycker jag.

En bra och underhållande Nesbö. Rekommenderas.

Köp den här, här eller här!

Kommentera

