Läst: En Man Av Stil Och Smak av Anders Fager

 

en_man_av_stil_och_smak-fager_anders-26517537-2218891069-frntl

 

En Man Av Stil Och Smak av Anders Fager (2014) – ♥♥♥+
Wahlström & Widstrand (recex)

Huvudperson i denna skräckroman är CeO Molin. Han har tidigare levt ett rikt liv och haft ett omfattande umgänge. Hans spektakulära fester i paradvåningen vid Johannes kyrkogård i centrala Stockholm är vida beryktade. Han har varit en lebeman, en man av stil och smak, och dessutom en gentlemannatjuv på jakt efter ovärderliga inkunabler.
När vi nu möter honom håller hans förflutna på att komma ifatt honom. För CeO Molin kommer alldeles säkert att kunna knytas till stölderna på sin arbetsplats vid Kungliga Biblioteket. Allt detta överskuggas dock av ett virvlande och alltmer skrämmande skeende där dunkla makter slåss om kontrollen över såväl hans liv som död och vad som eventuellt kan komma därefter.

Efter det att jag läst Jag Såg Henne Idag I Receptionen förstod jag ingenting…texten kändes som en skärva av nåt större och jag blev inte klok på handlingen alls. Sedan läste jag Samlade Svenska Kulter och då föll bitarna på plats. Alla Fagers texter är en del av en helhet och det som känns obegripligt för stunden får sin förklaring i en annan text längre fram. Jag ska läsa om Receptionen har jag bestämt, för jag tror jag kommer att gilla den mycket mer nu. En Man Av Stil och Smak handlar om vad som utspelar sig i svallvågorna efter Cornelia Karlssons båtbrand och jag är mycket förtjust i Fagers sätt att blanda Stockholm med Cthulhu-myten, det är vansinnigt fyndigt tycker jag. Hela tiden dyker det upp hänvisningar till tidigare noveller och jag förstår att jag inte begrep nåt innan jag läst Kulterna.Fager har ett eget sätt att skriva på också, ett rätt korthugget sätt att avsluta meningar på och det gillar jag också. Slutet pekar på att det kommer att komma fler böcker om Cornelia, CeO, kanske Fredman…och om Den Viskande Vinden! Det ser jag fram emot, även om jag tycker allra bäst om Fagers noveller.

En mycket stark trea. Jag ska läsa om Receptionen nu och sedan se ifall jag ska ändra i min tidigare recension!

Köp den här, här eller här!

Kommentera

