Läst: Memento Mori av Elias Palm

Memento mori (Inbunden)

Memento Mori av Elias Palm (2013) – ♥♥+
Ordfront Förlag (recex)

Det var sekreteraren på den rättsmedicinska avdelningen som tog emot budet. Stanken mötte henne först när hon rivit bort tejpen och öppnat kartongen. Hon hade just tagit emot och kvitterat ett mänskligt huvud.
I Memento mori får läsaren följa rättsläkaren Ella Andersson och hennes kollegor när de tillsammans med polisen försöker förstå den makabra försändelsen. Huvudet är vanställt av förruttnelse men kulan i skallen vittnar om en våldsam död. Medan polisen prioriterar identifieringen av huvudet riktar Ella sitt intresse mot den egna organisationen.
Ett nedlagt ärende väcker hennes uppmärksamhet och bakom den byråkratiska fasaden anar hon kopplingar till organiserad brottslighet. Ingen tycks längre gå säker inte ens den rättsmedicinska avdelningen som lamslås när det står klart vem huvudet tillhör.

Det här är den sista boken i trilogin om rättsläkaren Ella Andersson och det är den bästa, även om jag inte tyckte om den så mycket. Jag har svårt för språket, som i mina ögon är onödigt tillkrånglat och för mycket kanslisvenska. Jag har också svårt för hoppen i tid. Det jag gillar är trilogins titlar, som väl speglar deckarnas innehåll, och de fantastiskt fina omslagen som är formgivna av Niklas Lindblad (han har också gjort nyaste Varg Gyllander och nyaste Carin Gerhardsen). Texten är inte min kopp te, men andra bloggare har hyllat Palms böcker så smaken är som baken…

En stark tvåa. Jag läste också om Corpus Delicti, som jag inte kom igenom som ljudbok pga inläsaren…den var något bättre som pappersbok vilket visar hur viktigt det är med inläsare man som lyssnare trivs med!

Köp den här, här eller här!

Kommentera

