Läst: Godnatt Min Älskade av Inger Frimansson

God natt min älskade (e-bok)

Godnatt Min Älskade av Inger Frimansson (1996) – ♥♥♥+

Justine befinner sig på resa i den malayiska djungeln tillsammans med sin sambo. Han är där för att undersöka möjligheterna att arrangera äventyrsresor. Justine är med som försökskanin för att se hur mycket medelålders kvinnor orkar. Hon är utmattad och känner sig hela tiden utsatt för kränkningar från mannen. En dag blir det för mycket.

Det här är precis den typ av bok jag gillar – i sann Ruth Rendell-anda beskriver Frimansson hur en människas personlighet formas av sin omgivning och hur omständigheter och ödet kan få förfärliga konsekvenser. Justine är som hon är av goda skäl, hon har fått utstå förfärliga saker från sin styvmor och sina klasskamrater och när hon får chansen att hämnas så tar hon den. Som läsare förebrår man henne inte. Boken fick pris av Deckarakademin som årets bästa deckare 1996. En mycket bra bok, men tyvärr finns den inte längre i handeln, annat än som e-bok genom Piratförlaget. Jag fyndade mitt ex på loppis.

Köp e-boken här!

Kommentera

