Bokbloggsjerka 6-9 juni

jerka11 Jerkadags genom Annikas litteratur- och kulturblogg på nationaldagen!! Frågan lyder såhär:

 

Om du skulle få möjlighet att intervjua någon av dina favoritförfattare, vem skulle du i så fall välja och vilka frågor skulle du ställa? (Du behöver inte skriva en lång lista med frågor utan några exempel är helt okej).

Jag har många favoritförfattare, Stephen King, Joe Hill, Stuart MacBride, Jonathan Kellerman, Clive Barker…men jag väljer Ruth Rendell. Av några olika orsaker:

1. Nog för att hon är pigg men purung är hon inte…Dame Rendell är född 1930 och jag hoppas att hon kommer att vara produktiv länge än…men som sagt, inte purung, så jag skulle vilja hinna prata med henne.

2. Flera av mina absoluta favoritböcker är signerade Rendell. Jag skulle vilja fråga henne om karaktärerna, Teddy Brex och Eunice Parchman speciellt. Den första meningen i boken A Judgement In Stone är så otroligt bra: ”Eunice Parchman killed the Coverdale family because she could not read or write”.

3. Rendell gör gärna hänvisningar till Sverige och Danmark, och har danska rötter. Hennes pseudonym Barbara Vine är byggt av hennes andranamn samt hennes mammas danska namn som ogift. Det skulle vara kul att veta mer om.

4. Fräckt nog skulle jag fråga om vad hon tycker om mina böcker (eller iaf om synopsisen av mina böcker…kanske inte kan tvinga henne att läsa allt) och ifall hon har några skrivtips.

RuthRendell.png A Sight For Sore Eyes (häftad) Judgement In Stone (e-bok)

13 kommentarer

  1. Jag har alltid haft för mig att jag läst något av Rendell och inte gillat, men jag kan min själ inte hitta vad det skulle ha varit för bok. Kan jag ha kommit ihåg i halva mitt liv? Får nog ta och läsa en för säkerhets skull 🙂

  2. När jag funderade på författare och frågor jag ville ställa insåg jag att jag är mest fascinerad av dem som lyckas skapa spännande och ändå trovärdiga karaktärer, det blir jag imponerad av! Sen tror jag att jag nog inte skulle vara så bra på att intervjua. Jag skulle hellre ta en fikaträff och sitta och småprata och lyssna utan så många styrande frågor.

Kommentera

