Bokbloggsjerka 30 maj- 2 juni

jerka11 Veckans jerkafråga via Annikas litteratur- och kulturblogg var svår…den lyder som följer:

 

Kan du ge tips på ditt bästa lästips när det gäller böcker under 100 sidor (eller däromkring)?

 

Jag kom faktiskt inte på en enda (bra) bok som är så kort. Den kortaste bok jag läst på länge var Kvinnan i Svart av Susan Hill, men den tyckte jag inte alls om (se recension).

Det jag faktiskt kan rekommendera är böckerna av en författare som skriver förhållandevis korta böcker, även om de inte är så korta som 100 sidor – Karin Fossum!

Hennes böcker brukar vara runt 200 sidor långa och det behövs inte en sida mer för hon är så skicklig på att koka ner det väsentliga i sin historia så att det räcker med 200 sidor. Hon är en förebild för mig eftersom jag själv har en tendens att skriva på det viset, jag är dålig på att skriva annat än det som tillhör kärnhistorien. Och så visar hon att man kan bli utgiven och dessutom sälja bra trots att man inte skriver tegelstenar på mer än 500 sidor… Så – vill man läsa korta, kärnfulla inblickar i det mänskliga psyket när det är som sjukast så ska man ta och läsa Fossum!!

 

Carmen och döden (inbunden) 

 

 

19 kommentarer

Kommentera

