Läst: Children of the Revolution av Peter Robinson

Children of the Revolution

Children of the Revolution av Peter Robinson (2013) – ♥♥♥
Hodder & Stoughton

En före detta lärare, utskämd och sparkad på grund av anklagelser om sexuella trakasserier av elever, hittas död. Han har kastats från en bro, och i hans ficka hittas 5000 pund vilket rimmar illa med offrets i övrigt fattiga liv. DCI Banks hittar ledtrådar som leder tillbaka till offrets egen skolgång i början av 70-talet. Och skeletten i garderoberna börjar krypa ut…

En Alan Banks-bok är alltid något att se fram emot, välskrivna och mysiga som de är. Men de senaste böckerna tycker jag har gått på någon slags tomgång…det är helt OK underhållning men saknar den där sista piffen och skärpan som jag tyckte Robinson hade förr i tiden. Den här boken bjuder dessutom på en twist, eller en omständighet i brottets uppklarande som jag som läsare inte har möjlighet att se och det tycker jag är fusk. Visst är det skoj med twister men här är det mer att Banks plötsligt förstår något som det med de uppgifter man får i boken inte går att förstå. Lite för lite gestaltning och för mycket utskrivet i klarspråk. Eller så är det kanske jag som är lite trög. Jag tycker att det är roligt att Robinsons karaktärer har utvecklats i alla möjliga riktningar under seriens gång, en person som jag verkligen gillar är t ex Winsome som både är den humorlösa rättsskiparen, men samtidigt har roliga sidor. En ny karaktär som tar stor plats i denna bok är polisen Gerry Masterton, en kvinna som verkar intressant och lovar gott inför framtiden.

Den här boken är helt OK men inte någon av Robinsons bästa. Men såklart läsvärd om man gillar Banks-serien. En trea i betyg.

Köp den här, här eller här!

1 kommentar

Kommentera

