Läst: De Första Tolv av Justin Cronin

De första tolv

De Första Tolv (The Twelve) av Justin Cronin (2013) – ♥♥♥
Norstedts Förlag

Den stora katastrofen ledde till en ny värld. I ruinerna av den gamla försöker de som inte smittats överleva, ständigt jagade av mänsklighetens nya härskare.
Läkaren Lila är gravid och försöker förbereda sig för sitt barns födsel. Kittridge försökte stoppa de infekterade, men misslyckades och är på flykt. Tonåringen April är ansvarig för sin lillebror i en karg och skoningslös värld.
Hundra år senare kämpar Amy och hennes kamrater för mänsklighetens räddning. Men reglerna har ändrats och fienden utvecklats. Alla som försöker störta De första tolv kommer att få betala ett högt pris.

Det här är den andra delen av tre i den sk Passagentrilogin, ett slags episk vampyrdystopi. Precis som med den första boken så uppskattar jag delarna, som utspelar sig i samband med att mänskligheten börjar utrotas av de sk viralerna, mest och de delar om det nya samhälle som reser sig ur askan är de jag tycker är minst intressanta. Jag har också lite problem med hoppen i tid…jag förstår att det är en berättarteknisk grej men jag skulle ha uppskattat ett mer linjärt berättande. Jag tycker det är intressant att se hur Cronins framtidssamhällen beskrivs som ganska hjärtlösa, med de starkaste och mest hänsynslösa som styr och hur de behandlar andra som boskap. Det är väldigt mycket Flugornas Herre över Cronins framtida värld och det kan säkert stämma att det skulle bli så. Människan är överdrag med ett tunt lager polityr, men under det är vi vilddjur.

Boken  slutar på ett rätt förvirrande sätt, men jag antar att det klarnar i nästa bok. För den måste jag ju läsa.

Det blir en trea i betyg. Jag är inte så förtjust i den här typen av vampyrer utan vill att de ska åtminstone påminna lite om de människor de en gång varit.

Köp den här, här eller här!

Kommentera

