Läst: Under Kupolen av Stephen King

Under kupolen (pocket)

Under Kupolen (Under the Dome) av Stephen King (2011) – ♥♥♥
Bra Böcker 

Det är en vacker oktoberdag i den lilla staden Chester’s Mill, Maine. Plötsligt kraschar ett litet sportflygplan in i en osynlig barriär strax utanför staden. Nästan samtidigt kör en timmertransport in i samma osynliga vägg. Något oförklarligt har hänt: ett kraftfält innesluter staden likt en gigantisk kupol. Inget kan komma förbi kraftfältet. Ingen kan ta sig in i staden och ingen kan ta sig ut. Invånarna i Chester’s Mill är isolerade från omvärlden.
Det dröjer inte många dagar innan det lilla samhället börjar falla sönder. stadens starke man, bilhandlaren och viceborgmästaren Big Jim Rennie, tar tillfället i akt och utser nya poliser som lyder hans minsta vink. Han har nämligen en hel del olika intressen att bevaka.
Samtidigt lyckas USA:s armé nå fram till den före detta armékaptenen och Irakveteranen Dale ”Barbie” Barbara som den senaste tiden jobbat som grillkock i staden. Presidenten vill att Barbie ska försöka ta reda på vad det är som orsakar det oförklarliga kraftfältet. Ganska snart visar det sig att Barbies undersökningar leder honom på kollisionskurs med Big Jim Rennie.

King är vansinnigt duktig på att hålla reda på ett stort persongalleri. Så även här. Under Kupolen väcker tankar på hur ömtåligt samhället är och hur det, ifall ledarna är starka men hänsynslösa, kan falla samman på ganska kort tid. Boken beskrivs som Pestens Tid möter Flugornas Herre…men så bra tycker jag inte den är. Jag funderade mycket på det medan jag läste boken. Den var spännande, personerna välbeskrivna, historien höll ihop…men ändå engagerade jag mig inte ens hälften så mycket i Under Kupolen som jag gjorde i Pestens Tid. Jag tror det beror på att personerna i Under Kupolen inte gör att jag gillar dem…hjältarna som det är meningen att man ska heja på vinner mig inte över på deras sida. Inte alls som andra hjältar i Kings böcker (Förlorargänget i Det, Stu, Frannie och de andra i Pestens Tid osv) som man verkligen bryr sig om. Och skurkarna i Under Kupolen känns för skurkiga, det är för enkelt för dem att vända sig till ”the dark side” och börja misshandla sina fd vänner och grannar. Till och med skurkar som Henry Bowers i Det blev som han var av en anledning, vilken beskrivs i handlingen, men här är alla maktberusade och det är inte logiskt… Förutsättningarna i Under Kupolen är förstås annorlunda och King kan inte spela ut sitt register över lång tid eller över ett stort område, här blir det ett kammarspel med många människor och det blir för komplicerat. Orsaken till Kupolens existens var dock rolig.

En trea i betyg blir det. Jag har svårt att se någon annan än King ro något så här komplicerat iland.

Köp den här, här eller här. Den inbundna versionen verkar vara slut.

1 kommentar

Kommentera

