Läst: Höglandet av Steinar Bragi

Höglandet (inbunden)

Höglandet ( Hálendid) av Steinar Bragi (2014) – ♥♥+
Natur och Kultur (recex)

Island, efter börskraschen. Två par gör en utflykt till det ensliga isländska höglandet i öns inre delar. Landskapet är kargt och ogästvänligt och i den tjocka dimman kör de rakt på ett hus. Bilen går sönder och de tvingas övernatta hos husets ägare, två gamlingar som lever isolerade.
De beter sig märkligt, låser om sig och verkar vara rädda för någon ute i mörkret.
De fyra försöker komma därifrån, men misslyckas gång på gång. Snart blir sprickorna inom gruppen uppenbara.
Egill och Hrafn är sedan länge rivaler. De har båda tillhört finanseliten på Island men har i kraschen förlorat allt och försöker dämpa sin ångest med alkohol, droger och porr. Journalisten Anna är avundsjuk på psykologen Vigdis. Samtidigt är hon den enda som försöker ta reda på vad paret i huset egentligen döljer. Allt tyder på att mannen flytt upp på höglandet för att gömma
sig efter att ha begått ett fruktansvärt dåd. Den mardrömslika situationen intensifieras. De fyra måste samarbeta och själva ta sig därifrån, samtidigt som deras förflutna hinner ikapp dem i allt snabbare takt.

Den här boken marknadsförs som en skräckthriller och där vill jag nog inte riktigt hålla med. Jag gillar att Bragi får till en ganska karg och ödslig känsla, som jag antar väl speglar miljön i boken, men för övrigt blev jag mest förvirrad av handlingen. Det finns bra trådar men de nystas inte upp och jag blir kvar med en känsla av att jag inte förstått något. Vad var det för ett hemligt rum, vilka var de två personerna i ödehuset, vilka väsen torterade och dödade huvudpersonerna, och varför, och hur slutade det egentligen? Jag gillar när allt inte är så övertydligt, men här blev det snarare för dunkelt beskrivet. Min favorit bland de isländska författarna är och förblir Yrsa Sigurdardottir.

En stark tvåa…det fanns saker jag gillade men skulle ha velat att det beskrevs mer vad som egentligen hände och varför!

Köp den här, här eller här!

2 kommentarer

  1. Äntligen någon som fattade lika lite som jag…Välskriven ja, bra miljöskildring ja, bra stilist ja, men sen då? just det faktum att den marknadsförs som en skräckthriller och det inte händer just nåt de 200 första sidorna gjorde mig frustrerad. Sen blir det liv i luckan och jag fattar lika lite när jag läst ut den, var det hallucinationer, hybris, verklighet, dröm…inte vet jag..

Kommentera

