Intervju med Christin Ljungqvist!

Christin Ljungqvist, författare till böckerna Kaninhjärta och Fågelbarn, har svarat på några frågor som jag grunnat på sedan jag nyligen läst hennes böcker!

1. Jag tycker om att du använder samma personer i båda böckerna, att man får följa olika huvudpersoner men ändå samma miljö och ”gäng”. Visste du redan när du skrev Kaninhjärta att du ville berätta Hannas historia? Kommer du att berätta om någon annan av de karaktärer man redan mött i nästa bok, Rävsång?
1. Ja, det visste jag. Hanna är min protagonist, min röda tråd. Henne kommer vi på ett eller annat sätt att få följa. Sedan byter jag perspektiv, berättar andras historier tillsammans med hennes, förnyelse förnöjer och så vidare. Rävsång handlar om Finn. Alltså, pojken med rävansiktet. Han gästspelar i Fågelbarn, mycket riktigt.
2. I båda dina böcker spelar det övernaturliga en viktig roll. Är det något som ligger dig varmt om hjärtat och känner du själv någon (eller kanske du själv) som har kontakt med andra sidan?
 2. Jag är själv inte klärvoajant, men har gått hos samma medium i 11, 12 år, hon är oerhört bra! Haft rätt om det mesta, som min författarkarriär, min man … jag tycker det är oerhört intressant att höja blicken och se längre. Påminnas om att vi inte vet allt, faktiskt långt ifrån allt. Så spöken, jag är helt övertygad om att de existerar. Att vi har en själ, och att vi överlever/genomlever döden.
3. Jag har hört att du tidigare varit aktiv på skrivforumet Kapitel 1. Hur har det påverkat ditt författarskap?
3. Kapitel1 gjorde ingenting för mitt författarskap. Det var mest en social grej som var kul, jag fick bland annat kontakt med Christoffer Carlsson där.
4. Vad läser du själv? Kan du rekommendera några bra svenska och utländska böcker?
4. Jag har varit dålig på att läsa de senaste åren, just för att jag skrivit så fokuserat. Men nu har jag hoppat på Kaosutmaningen 2.0! Redan läst Pappersstäder av John Green och Gul utanpå av Patrik Lundberg, bra böcker! Jag märker att jag dras till stora, välskrivna böcker, mest av amerikanska författare. Favoriter är Donna Tartt, Tana French, Marisha Pessl. Jag läste nyligen Carlos Ruiz Zafons bok Vindens skugga, och gillade starkt! Annars är jag sugen på Gone Girl av Gillian Flynn. Ja, min läslista är milslång, jag ligger efter!
Steglitsan (E-bok)  Gul utanpå (Pocket) 
5. Du arbetar också som lektör. Hur påverkar ditt författande och dessutom ditt lektörsarbete ditt nöjesläsande – blir det svårare att läsa för nöjes skull om man är van att nagelfara andras och egna texter?
  5. Lektörstjänsten har inte riktigt kickat igång, än. Men jag tänker, att jobbar man hemifrån, oavsett med vad, gäller det att dela upp jobbtid och fritid. Alltså, när man jobbar går man klädd på ett visst sätt, och varje dag, vid ett visst klockslag, är jobbdagen över och då FÅR MAN INTE jobba mer. Sådana saker. Det är superviktigt, annars blir man bara stressad. Sedan ska jag säga att man blir arbetsskadad som i, att jag inte kan läsa böcker som är för simpla på något sätt. Jag är inte lika lättroad, eller lättlurad, längre. Böckerna, filmerna, låtarna måste vara välgjorda och ha en välarbetad grund att stå på.
6. Dina två böcker ges ut av Gilla Böcker. Hur gick din resa, från aspirerande författare till utgiven, till? Vad kan du ge andra aspirerande författare för råd och tips?
 6. Mitt främsta råd till de som menar allvar med sitt skriv; gå en skrivkurs. Min resa började med Textlabbet på Bona Folkhögskola och Skrivarlinjen på Stockholms Folkuniversitet (båda är på distans). Dock har jag skrivit längre än så, men det var först då som jag började mena allvar med mina skrivardrömmar (innan hade jag inte vågat det, eftersom det var så svårt att lyckas, hette det). Min resa är i övrigt en lång, krokig, med många svängar, toppar, dalar. Men, kort och gott, jag har skrivit sedan jag var 13, 14 år, gick skrivarkurserna 2007, 2008, har haft frekvent mailkontakt med förlagen (jag har varit riktigt jävla enveten), och lyckades få till ett manus (som senare blev Kaninhjärta) precis när jag var på vippen att ge upp. Så hade jag ett möte med Damm förlag på bokmässan 2011. Så skickade jag manuset till Gilla Böcker, och Weyler, också. Och Weyler tackade nej. Damm och Gilla tackade ja, samtidigt. Jag valde Gilla. Typ, så. Mer går att läsa här: http://www.christinljungqvist.se/, välj etiketten ”förlag”.
Christin Ljungqvists författarblogg
Tack Christin!! Och till er andra, läs Kaninhjärta och Fågelbarn! Rävsång kommer någon gång i år har jag hört!!
Kaninhjärta (Pocket) Fågelbarn (Häftad med flikar)
Kommentera

