Bokbloggsjerka 17-20 januari

jerka11 Jerkadags för oss dagvilla – jag har varit sjuk en hel vecka och tror att det är måndag idag…men det är det ej för det är jerka med Annikas Litteratur- och Kulturblogg! Frågan lyder:

 

Vilken är den absolut bästa tv-serie/film du har sett i din genre? Serien eller filmen behöver inte vara en filmatisering av en författare du har läst men den/de ska ha en stark anknytning till din favorit genre.

Jag är inte bara bokslukare utan slukar gärna skräckfilmer också!! Och jag kan rekommendera följande tre på rak arm och de hör definitivt till mina favoriter! Kanske inte det absolut bästa om jag rannsakar mig själv men nu passar jag på att rekommendera filmer som jag anser fler borde känna till:

1. Session 9 (2001) PosterSession 9 (2001). En otroligt bra skräckis om en grupp asbestsanerare som ska sanera ett gammalt mentalsjukhus och snavar över en massa märkliga saker, bland annat gamla bandupptagningar från sessioner med patienterna. Miljön är fantastisk och tempot långsamt och olycksbådande. Jag har sett den ett otal gånger och om man ser om den så ser och hör man saker man inte lade märke till den första gången. ”I live in the weak and the wounded…doc…”

2. Event Horizon (1997) Poster Event Horizon (1997) Rymdskräckis med bla Sam Neill (som jag älskar). En grupp rymdresenärer skickas för att rädda en rymdfarkost som försvunnit…och nu återvänder på ett mystiskt sätt. Finns det månne nåt extra med på färden? Ja, såklart det finns…:-)! Det finns massor med rymdskräckisar och det här hör till de bättre, man utnyttjar miljön på ett förtjänstfullt sätt och skådisarna är bra. Effekterna kanske inte är så bra som de är idag men Event Horizon har stått emot tidens tand rätt bra måste jag säga!

3. Dead Silence (2007) Poster Dead Silence (2007). Regisserad av den fantastiske James Wan (Saw, Insidous 1 och 2, The Conjuring), min nya stora favorit. Han har nån slags thing för läskiga dockor och här är det en otäck tant som försörjde sig som buktalare som kommer tillbaks för att hämnas på de som dödade henne…och naturligtvis kryllar det med otäcka buktalardockor! Wan utnyttjar rekvisitan mycket skickligt, och dessutom så är det häftigt att offren förlorar hörseln när Mary Shaw närmar sig… Och så finns det ett otäckt nursery rhyme också…”Beware the stare of Mary Shaw, she had no children, only dolls…”. What´s not to like!!

Eftersom jag blir alldeles yster när jag får prata om mitt favvoämne skräck så slänger jag in en TV-serierekommendation också – Första säsongen av American Horror Story! Det har kommit två säsonger till, varav nr 2 utspelar sig på ett mentalsjukhus och trean bland häxor i en ”coven”, men första är bäst och är en riktigt klassisk haunted house-historia. Det roliga med American Horror Story är att skådisarna återvänder och spelar helt andra personer säsong efter säsong. Jessica Lange är med och hon är fantastisk!

American.horror.story.jpg

13 kommentarer

  1. Åh, American Horror Story MÅSTE jag se! Älskar också skräck jättemycket! Enda problemet är att jag känner mig oklar med svenska Netflix innan jag går på amerikanska varianten. Men jag kanske måste göra det snart ändå, eller titta på AHS på annat håll.

  2. För mig är det brittiska deckare. Jag har inte sett nått av det du nämner för skräck håller jag mig långtt borta ifrån, jag får så svårt att sova annars. Men iden med den där American Horror Show, med nya upplägg och nya roller men samma skådisar, det låter kul!

Kommentera

