Läst: Den Enögda Kaninen av Christoffer Carlsson

Den enögda kaninen (pocket)

Den Enögda Kaninen av Christoffer Carlsson (2012) – ♥♥♥
Piratförlaget

Bortom det lilla samhället Dalen finns ett övergivet hus. Det är det första David Flygare får veta när han återvänder till sin barndomsstad för sommaren.
Tillsammans med fem vänner tillbringar David de långa sommardagarna vid huset. De solar, grillar, dricker, har sex och begår inbrott i skydd av natten. De gömmer stöldgodset i huset.
Men stölderna skapar oro i det lilla samhället. Och då en ensam, gammal man dessutom försvinner börjar det koka under ytan, vad är det egentligen som pågår i Dalen?
När sommaren är över kommer det vita huset att stå för allt David och hans vänner har tagit från Dalen, och allt det som tagits från dem det som aldrig kan komma tillbaka.

En originell historia, berättad i jag-form och presens, just den form jag vanligtvis har svårast för. Men man kommer snabbt in i berättelsen som är skickligt och flyhänt berättad. Jag får vibbar av både Tartts Den hemliga historien, Twin Peaks och Nessers Kim Novak Badade Aldrig i Genesarets Sjö…bisarra personer i ett litet samhälle bildar en sluten grupp som kommer allt närmare sin egen undergång. Berättelsen då…jag gillar att den emellanåt nästan får övernaturliga övertoner. Men vissa saker hade jag gärna sett att det hade utforskats mer kring, liket i husgrunden till exempel. Jag är kluven att kalla detta för en spänningsroman eftersom jag nog mer tycker det är ett drama men jag hade stort nöje av att läsa den och kommer att läsa Carlssons andra böcker. Jag är nyfiken på Den Osynlige Mannen Från Salem som ju vann Deckarakademins deckarpris 2013!

En trea i betyg. Jag tror jag kommer att gilla Carlssons deckare mer eftersom det är en genre jag känner mig mer hemma i!

Köp den här, här eller här!

1 kommentar

Kommentera

