Läst: Seven av Anthony Bruno

Seven (häftad)

Seven av Anthony Bruno (1995) – ****

Man får följa detektiverna Mills och Somerset som jagar en galen seriemördare – som tar livet av sina offer enligt de sju dödssynderna.

Den här boken är skriver efter filmen Se7en, och boken bygger alltså på filmen snarare än tvärtom. Jag köpte den i London alldeles efter jag sett filmen och jag tycker den är mycket bra! Boken ger karaktärerna ytterligare djup, speciellt Mills (som ju är dödssynden Vrede och här är det tydligare varför han valts ut till det) men annars följer den till punkt och pricka filmen, som är en av mina absoluta favoritfilmer. Jag var helt tagen av filmen när den kom…och den står sig fortfarande enormt bra!

Kanske inte helt nödvändig om man sett filmen, fast är man en stor fan och vill ha lite mer kött på benen kan jag rekommendera den. Bruno skriver bra och jag får lust att kolla in nån annan bok av honom, som inte är ett beställningsjobb…

Köp den här eller här!

Kommentera

