Läst: Red Road av Denise Mina

Red road (inbunden)

Red Road av Denise Mina (2013) – ♥♥+
Minotaur Förlag (recex)

Fjortonåriga Rosie lever fruktansvärt utsatt, hon bor på ett av Glasgows barnhem, är prostituerad och utnyttjas brutalt av sin hallick. Det som håller henne uppe är fantasierna om en kille som hon är hemligt förälskad i, och den lyckliga framtid som hon målar upp i sitt inre. Men när Rosie inser att även han vill henne illa uppstår bråk och det slutar med en tragedi.
Femton år senare vittnar kriminalinspektör Alex Morrow i en rättegång. Ett mord har skett i det ruffiga höghusområdet Red Road och frågan är vem som är skyldig. Alex Morrow börjar reda ut en stor härva som visar sig ha förgreningar långt bakåt i tiden och högt upp i maktens korridorer.

Jag är rätt besviken på den här boken. Har tillhört Minas fans sedan jag för rätt länge sedan läste Garnet Hill-trilogin, gillar hennes hårdkokta stil även om jag kanske saknat den svarta humor som är ett signum för så många andra skotska deckarförfattare (Ian Rankin, Stuart MacBride, Val McDermid). Just bristen på humor eller nån slags ljusglimt blir tydligare och tydligare i hennes senare böcker och allra tydligast i böckerna om Alex Morrow. Red Road är välskriven, visst är den det, men handlingen är rörig och jag fångas aldrig av historien som jag gjorde i böckerna om Garnet Hill eller de om Paddy Meehan. Jag hoppas att Mina pensionerar Alex Morrow och fortsätter att skriva om Paddy Meehan istället.

En stabil tvåa blir det. Jag måste säga att Minotaurs omslag är något alldeles extra! Det syns verkligen vilka böcker som är utgivna av Minotaur – på ett mycket bra sätt!

Köp den här, här eller här!

Kommentera

