Lyssnat på: Skumrask av Björn Hellberg

Skumrask (inbunden)

Skumrask av Björn Hellberg (2013) – ♥♥
Lind & Co

Kommissarie Sten Wall befinner sig i Stockholm samtidigt som en uteliggare brutalt berövas livet. När Wall återvänder hem har han naturligtvis inte en aning om att mordet i huvudstaden kommer att få konsekvenser också i Staden.
Brottsspiralen skruvas upp, och polisen ställer sig frågan om organiserade tiggarligor ligger bakom det hela.
I handlingen figurerar en viss Jörgen Allarsson som några år tidigare dödat en man i ett blodigt drama. När fängelsedomen avkunnades uppträdde han hotfullt mot Wall och chefsåklagare Yngve Brockman. Nu är Allarsson försatt på fri fot tidigare än man räknat med …

Egentligen borde jag inte envisas med att lyssna på fler Hellbergböcker för jag tycker inte de faller mig i smaken. Det sirliga, ordrika språk som jag gillar så mycket när Hellberg var domare i På Spåret, det retar jag mig lika mycket på i Hellbergs böcker…folk pratar faktiskt inte på det där viset! Handlingen är vag och inte så spännande, och jag tycker bättre om när upplösningen sker genom spännande händelser istället för att man i texten berättar om upplösningen genom att karaktärerna pratar om den. Hellberg verkar vara sympatisk men jag är inte så förtjust i hans böcker tyvärr.

En tvåa i betyg.

Köp den här, här eller här.

Kommentera

