Bokbloggsjerka 18-21 oktober

jerka11 Nu är det jerkadags igen via Annikas litteratur- och kulturblogg!! Jag har missat en massa jerkor så det är skoj att vara på banan igen! Veckans fråga lyder:

 

Finns det några författare som du tycker sticker ut (eller som du beundrar mer än andra) när det gäller deras sätt att skriva?

 

Annika själv nämner Dennis Lehane, speciellt med boken Patient 67, som en sådan författare och jag håller med om att han är omåttligt skicklig. Min favorit är dock den fantastiska engelska ladyn och deckardrottningen Ruth Rendell!! Det finns flera orsaker till att hon är min favorit!

1. Hennes prosa – den är som silke för ögonen att läsa!! Vansinnigt vackert språk. Ögonen rinner över sidan och inget språkligt fel gör att man hänger upp sig.

2. Jag älskar att hennes böcker inte är dialogdrivna. Hon kan skriva många sidor utan att det förekommer dialog, texten behandlar istället karaktärernas inre liv och man lär känna dem inifrån och ut på ett naket och ingående sätt.

3, På ett spännande sätt beskriver hon vansinnet i vardagen, hur vem som helst kan drivas till sjuka handlingar av omständigheter och slumpen.

Ms Rendell är över 80 år men fortfarande produktiv. Jag har aldrig läst en dålig bok av henne, även om vissa av hennes böcker förstås är bättre än andra så har hon en hög lägsta-nivå. Om jag skulle få välja vilken författare jag skulle kunna skriva som, så skulle jag välja Rendell. Jag försöker skriva böcker i hennes anda, om det vardagliga vansinnet, för det är så fascinerande.

RuthRendell.png

13 kommentarer

  1. Ping: Psykologiska kriminalromaner | Gentlemannatjuven

Kommentera

