Läst: Ödemark av Yrsa Sigurdardottir

Ödemark (inbunden)

Ödemark (Audnin) av Yrsa Sigurdardottir (2013) – ♥♥♥
Modernista (recex)

När tre personer från ett isländskt gruvföretag försvinner spårlöst i ett glesbefolkat kustområde på Grönland, anlitas advokat Thóra Gudmundsdóttir för att utreda deras öden.
Då Thóra anländer till Grönland upptäcker hon att även andra människor försvunnit kring gruvan. Lokalbefolkningen tror att det vilar en förbannelse över platsen. Ingen vill bli involverad i utredningen.
Thóra finner sig snart strandad mitt ute i en ödemark, med ett fall som ter sig lika olösligt som platsen omkring henne börjar kännas fientlig.

Jag gillar Sigurdardottir, hon är min isländska favorit men det här är den bok jag gillar minst av de hon skrivit. Alla ingredienser som vanligen gör hennes böcker så bra finns med, humorn, den trevliga huvudpersonen och den färgstarka Bella, hinten om övernaturliga krafter och en exotisk miljö…men ändå lyfter det inte riktigt. Jag tror att det beror på att slutet inte knyter ihop alla trådar på ett sätt som känns övertygande utan mer som en snabb lösning…och att jag tycker det övernaturliga aspekterna skulle ha nyttjats mer. Men det är bra och underhållande och helt klart läsvärt.

En trea i betyg blir det!

Köp den här, här eller här!

Kommentera

