Lyssnat på: The Tommyknockers av Stephen King

The Tommyknockers (ljudbok)

The Tommyknockers av Stephen King (1987) – ♥♥♥
Penguin Audiobooks

Bobbi Anderson, en författare av westernböcker, snavar en dag över något i skogen. Av ren nyfikenhet, och med en känsla av att hon måste, börjar hon gräva upp det hon hittat. Föremålet i marken påverkar både henne och alla andra i staden Haven, Maine. De börjar förändras…

Det här är mig veterligen den enda bok King skrivit om aliens…rätta mig gärna om jag har fel. Den är välskriven, som vanligt, och huvudpersonerna är författare, ett tema som King gärna återkommer till. Jag älskar alla de där bihistorierna som King är så skicklig på att berätta, om personer i periferin som plötsligt får kött på benen. King har, med sedvanlig svart humor, beskrivit dem när de samtidigt förvandlas till vansinnigt kloka varelser och ändå ältar sina triviala bekymmer…och den kombinationen är minst sagt dödlig. I boken förekommer också hänvisningar till tidigare Kingböcker, bl a Död Zon, och sånt älskar jag!

Det här är en av Kings lite mer okända böcker tror jag, vet inte om den uppskattats efter förtjänst för den är både rolig och spännande. Inte speciellt hemsk dock. En stark trea i betyg. Inläsningen är mycket bra!

Köp den här eller här!

Kommentera

