Lyssnat på: Blunda Hårt av John Verdon

Blunda hårt (ljudbok)

Blunda Hårt (Shut Your Eyes Tight) av John Verdon (2013) – ♥♥♥+
Earbooks

Ett påkostat utomhusbröllop får ett makabert slut. Mitt under festen hittas den unga bruden halshuggen. Utredningen leder ingen vart och brudens mor, som misstror polisens teorier, söker upp Dave Gurney, en av New York-polisens vassaste mordutredare som nyligen pensionerats.
Dave försöker njuta av lugnet på landsbygden, men innerst inne vantrivs han och griper genast chansen att ta sig an ett intressant fall.
När han börjar gräva i brudparets bakgrund upptäcker han en rad egendomliga omständigheter. Det handlar inte bara om mord utan om flera sadistiska brott. Under ytan döljer sig en mörk brottsintrig, som får Gurney att frukta för både sitt eget och hustruns liv.

Verdon är hemskt skicklig på att lägga fram brott med helt omöjliga beståndsdelar och på slutet lyckas få det omöjliga att bli logiskt. Det gjorde han i debutboken om Dave Gurney, Tänk På Ett Tal, och det gör han här också. Brottets karaktär sväller, ändrar form och i slutändan blir allt annorlunda än det var från början. Verdon syr ihop intrigen på ett skickligt sätt men på något sätt engagerar jag mig inte lika mycket som jag gjorde när jag läste debutboken. Jag tror det till viss del beror på beskrivningen av Gurneys fru, hon är en riktig gnällspik och jag undrar faktiskt varför de försätter att vara gifta. Man får också veta ganska lite om Gurney som person, och därför bryr man sig inte lika mycket som man kanske borde…
Men boken är originell och spännande och mycket välskriven!!

Det blir en stark trea! Boken inläses av Torsten Wahlund, som inte är min favorit. Jag föredrar inläsare som läser mer livfull dialog. Kanske det också bidrar till att jag inte engageras så mycket.

Köp den här eller här!

3 kommentarer

Kommentera

