Bokbloggsjerka 3-6 maj

jerka11  Annikas litteratur- och kulturblogg ställer denna vecka följande jerkafråga:

Kan du dela med dig av några boktitlar/författare som får en att vilja resa?

Jag har läst så gott som alla böcker om kommissarie Brunetti som Donna Leon har skrivit. Och varje gång känner jag hur underbart det skulle vara att få åka till Venedig, den unika miljön med alla vackra byggnader och kanalerna, maten (den beskrivs så noga att man känner hur det vattnas i munnen) och historiens vingslag. Andra saker är mindre lockande, de korrupta myndigheterna och italienarnas urusla miljötänk till exempel  men i det stora hela beskrivs Venedig med sådan kärlek av Leon att man vill besöka staden. Leons böcker om kommissarie Brunetti är inte översatta på italienska då hon inte vill bli känd där…och jag kan tänka mig att det beror på att hon ständigt delar ut en god del samhällskritik till landet och dess invånare…

Och förutom beskrivningen av Venedig så hör Brunetti till en av mina favoritpoliser, tillsammans med Rendells Wexford och Keplers Joona Linna!

Saknad till döds En dunkel död Klädd för döden

9 kommentarer

  1. Venedig vill jag absolut inte vilja till.
    Efter att ha sett en film med Donald Sutherland i huvudrollen. Kommer inte ihåg titeln på filmen. Bara namnet Venedig ger mig fortfarande rysningar fast det var så länge sen jag såg filmen. Kanske någon kan hjälpa mig med filmens titel?
    Handlingen var att Donald och hans hustru hade mist sin dotter.

Kommentera

