Läst: Den Grymmaste Månaden av Louise Penny

Den grymmaste månaden (inbunden)

Den Grymmaste Månaden (The Cruellest Month) av Louise Penny (2013) – ♥♥♥-
Wahlström & Widstrand

Det är långfredag i den kanadensiska byn Three Pines. Men medan vårsolen skiner väntar någon på att mörkret ska lägga sig. Planen är att väcka liv i de döda genom en seans, men någonting går alldeles fruktansvärt fel … kommissarie Armand Gamache anländer till en oerhört besynnerlig och gåtfull brottsplats. I ett gammalt övergivet och förfallet hus verkar någon bokstavligt ha skrämts till döds. Ska detta räknas som en naturlig död, eller rör det sig i själva verket om ett mord? Inte heller underlättas kommissariens arbete av att det finns krafter i hans egen grupp som är ute efter att förråda honom. Hur långt är de egentligen beredda att gå för att få honom på fall? Det här är ett fall som tvingar kommissarie Gamache att möta sina inre demoner i lika hög grad som de i den tillsynes så fridfulla lilla byn, där relationer kan visa sig vara mycket farligare än de verkar vara.

Den här sorts böcker är svåra att skriva – antingen blir det för pysmysigt eller så blir det inte tillräckligt pysmysigt vilket innebär ett genrebyte. Penny håller sig skickligt inom Christie-genren men spänningen saknas. Trots att det är välskrivet, det finns ett underhållande persongalleri och en intressant mordgåta så tycker jag inte att det lyfter förrän alldeles mot slutet. Jag har iofs en preferens mot svartare och blodigare deckare så jag kanske inte är den huvudsakliga målgruppen…

En svag trea. Jag tappade intresset…

Köp den här eller här!

4 kommentarer

  1. Jag blev störtförälskad i Pennys deckare redan från bok ett och hittills har jag inte blivit besviken på någon av dem. Jag vet inte vad det är som gör det, men hennes böcker tilltalar mig fastän de vare sig är särskilt tempofyllda eller händelserika. Snart dags för del fem känner jag.

Kommentera

