Läst: Rítual av Mo Hayder

Ritual (inbunden)

Ritual av Mo Hayder (2013) – ♥♥♥-
Modernista (recex)

Tre meter under vattenytan i Bristols hamn sluter polisdykaren Flea Marley sina fingrar om en avhuggen människohand. Dagen därpå återfinns även den andra handen – också den amputerad – och omständigheterna tyder på att offret fortfarande var vid liv när händerna avlägsnades.
Kriminalkommissarie Jack Caffery, nyligen inflyttad från London, får i uppdrag att utreda fallet. Sökandet efter offret leder honom och Flea till de mörkaste delarna av Bristol, en undre värld av drogmissbruk och misär där en uråldrig ondska tycks ha vaknat till liv. Samtidigt hemsöks Flea av minnet av sina föräldrars tragiska död i en dykolycka två år tidigare.
Ritual är den första romanen i Mo Hayders Walking Man-serie.

Jag hade höga förhoppningar på den här boken, främst genom att blurbarna antydde att boken skulle vara full av skräck, blod och svart magi. Det tyckte jag inte den var. Idén att låta en mördare utföra sina dåd för att skörda kroppsdelar för svart magi-ändamål är ju toppen men det hettar aldrig till och spänningen saknas. Och nåt annat saknas också, jag tror det är närheten till huvudpersonerna, de beskrivs kliniskt med en distans som gör att jag inte bryr mig om hur det går för dem. Jag saknar den svarta humorn och käreken till sina huvudpersoner, som t ex finns i Stuart MacBrides böcker. Jag förstår heller inte allt fokus som läggs på Fleas tankar runt föräldrarnas död…jag tycker inte det hör ihop med resten av berättelsen.

Inte särskilt läskig således…men inte dåligt. Det blir en svag trea.

Köp den här eller här!

4 kommentarer

  1. Ping: Ritual av Mo Hayder | Lottens Bokblogg

Kommentera

