Lyssnat på: Roten Till Det Onda av Peter Robinson

Roten till det onda

Roten Till Det Onda (Blood at The Root eller Dead Right) av Peter Robinson (2012) – ♥♥♥
Bonnier Audio 

Det är en regning kväll i Eastvale, Yorkshire. En ung man påträffas död i en mörk, avsides gränd. Brutalt ihjälsparkad. Det tycks först röra sig om ett vanligt våldsbrott. Kommissarie Alan Banks och hans kollega Susan Gay får veta att offret, Jason Fox, hade öppet rasistiska åsikter och att han samma kväll råkat i gräl med några pakistanier. Fallet verkar nästan löst av sig självt och de tre misstänkta männen grips.Men när det visar sig att någon genomsökt Jasons lägenhet och rensat hans dator ändras bilden. Snart framkommer det även att Jason varit i sällskap med en annan man tidigare på kvällen. Vem är denne man och varför framträdde han inte när mordet blev känt? Frågorna blir alltfler, och eftersom det inte finns direkta bevis mot pakistanierna bestämmer sig Alan Banks för att släppa dem. Jimmy Riddle, Banks chef, är långt ifrån nöjd. Detta är ett känsligt fall som kräver smidig hantering och en snabb lösning. Gripandet av de tre pakistanierna tolkades som en rasistisk handling och nu beordras Banks att istället sköta sitt jobb från skrivbordet och låta kollegorna ta hand om arbetet på fältet. Banks är frustrerad över avstängningen, och när fler obehagliga fakta om mordoffret uppdagas kan han inte låta bli att ta saken i egna händer. Spåret leder rakt in i den nynazistiska organisation som Jason Fox var engagerad i, och ju närmare sanningen Banks kommer, desto mer skrämmande blir bilden av dess världsomspännande nätverk och makt. Men just när Banks tror sig ana lösningen upptäcker han något som ställer allt på ända. Något som kan kosta honom jobbet.

Den här boken utspelar sig strax före den första boken om Alan Banks som översattes till svenska, En Ovanligt Torr Sommar, och Banks är fortfarande gift…även om det är nätt och jämnt. Jag vet inte varför man valde att börja översätta böckerna om Banks mitt i Robinsons produktion…irriterande är det i alla fall. Boken är en klassisk Robinson, välskriven och spännande och denna gång tas ämnet högerextremism upp vilket alltid är aktuellt. Jag är också glad åt att min favoritkaraktär ”Dirty” Dick Burgess är med! En sak som också är bra med Banksböckerna är att Robinson fått till en skön mix av deckarhandlingen och huvudpersonernas privatliv. I vissa böcker blir man bara irriterad när fokus flyttas från deckargåtan men man bryr sig faktiskt om Robinsons välskrivna karaktärer.

En stabil trea – jag har läst den här boken förut (på engelska med titeln Dead Right…i USA gavs den tydligen ut under namnet Blood At The Root) men jag gillar Tomas Bolme som uppläsare så jag lyssnar gärna om Banksböckerna. Bolmes lugna, mörka röst passar tonen i böckerna tycker jag.

Köp den här eller här!

4 kommentarer

  1. Irriterande är namnet. Alan Banks är en av mina favoriter.
    I dag hämtade jag 7 böcker som jag skickat efter. Det blev de här:
    Anasarka av Marcel Aponno,Smärtans jungfru av Elena Forbes (läst Dö med mig förut gillade den boken),Det första jag tänker på av Ida Jessen (läst hennes ABC förut bra den också), Hjärtekrossaren av Julie Garwood,Skendöd av Thomas Enger,Skäligen misstänkt för mord av Lillemor Östlin (Läst Hinsehäxan tidigare bra)
    och Sameland av Magne Hovden. Det var som Julafton i dag.

Kommentera

