Läst: Bunkern av Hanna von Corswant

Bunkern

Bunkern av Hanna von Corswant (2013) – ♥♥
Ordfront Förlag (recex)

Påskhelgen närmar sig och Charlotta ser fram emot att åka ut och hjälpa till på den nu nedlagda minkfarmen.
Det är en fin helg. Vädret är vackert och sysslorna rogivande på den gamla gården. De är trevliga, men kanske en aning udda de äldre damerna som har farmen. De andra som jobbar där, Lisa och Tomas, är också vänliga om än lite avvaktande, men alla gör sitt, gården ska bli fin till sommarens scoutläger. Allt vore perfekt om det inte var för den där drömmen. Och lukten.
När så Lisa försvinner förändras allt. Vad är det för en farm Charlotta kommit till? Vad är det för skog? Vad händer i huset i gläntan? Charlotta och Tomas letar efter Lisa, men istället hittar de fram till bunkern.

Jag är hemskt ledsen men det här var inte min kopp te. Det finns en hel del spännande uppslag men jag tycker att allt blir för vagt och jag blir sittandes i ett tillstånd av förvirring när jag läst sista sidan. Precis som i Barnflickan, von Corswants debutbok, så är det väldigt mycket som antyds och bakgrundsberättelser som berättas i förbifarten så att läsaren får lägga pussel med sina informationsbitar. Jag tycker att det saknas många bitar och jag får aldrig till en helhet. Hade gärna sett att några av de mest spännande scenerna hade utvecklats och förklarats mer, vem är Erling i det mystiska huset och vad har han för roll, vilka är de själlösa figurerna och vad vill de, de konstiga tanterna, tantens dröm…?

Det finns potential men jag blir mest förvirrad och inte det minsta skrämd. Jag föredrar en annan typ av skräckböcker som är mer grafiska och inte så kryptiska. Dock har författaren förtjänstfullt lyckats få till en krypande, obehaglig stämning vilket är bra. Men det räcker inte för mig.

En tvåa i betyg blir det. Vansinnigt snyggt omslag dock!

Köp den här eller här!

3 kommentarer

Kommentera

