Bokbloggsjerka 25-28 januari

Annikas litteratur- och kulturblogg bjuder upp till jerka igen och denna vecka lyder frågan:

 Är du 100% ärlig i dina recensioner/omdömen?

Det är min blogg och mina åsikter…men de är högst subjektiva och personliga och det är stor skillnad på att skriva ”Det var en dålig bok” eller ”Jag tyckte att boken var dålig”…och det är mening nummer två som jag i sådana fall skriver. Däremot är jag byggd så att jag hellre hissar än dissar och försöker alltid hitta något positivt att framhålla.

Jag funderade också på det faktum att jag sällan ger ett dåligt betyg men det måste ju bero på att jag mest läser böcker jag är nyfiken på eller väljer att läsa på grund av andra orsaker så det innebär väl att urvalet är i min smak.

Jag har däremot tänkt om jag ska ändra mitt betygsystem från 1-5 till något annat, kanske från 1-10, eftersom det kan bli missvisande. En stark trea, nästan en fyra, är en stor skillnad mot en svag trea, nästan en tvåa, men båda får ju en trea…det kanske vore bättre med fler betygsalternativ så att ”finliret” syns bättre i betyget. Ska man då backa bandet och ändra betygen på de böcker man redan betygsatt? Nåt att tänka på…:-)!

12 kommentarer

  1. Jag har generellt väldigt svårt för människor som idiotförklarar en hel grupp människor genom att säga/skriva som i ditt första exempel. Bara för att jag inte gillar något så betyder det inte att det är dåligt. För mig, ja, men kanske inte för alla. Så jag försöker också göra som du 🙂

    • Jag har märkt att jag har svårare att vara hård sedan jag själv kommit igång med skrivandet…vet ju hur man sliter och skulle själv bli ledsen om någon sågade det jag gjort… Då är det bättre att försöka vara tydlig med vad man inte tyckte sammanföll med sin egen smak, eller kanske komma med tips, konstruktiva sådana.

  2. Intressant svar. Jag betygsätter inte böcker själv men har funderat på att göra det. Tror dock att jag skulle ha svårt för att sätta ett enda betyg. Men jag gillar att läsa recensioner som innehåller betygsomdömen.

Kommentera

