Lyssnat på: The Vault av Ruth Rendell

The Vault

The Vault av Ruth Rendell (2011) – ♥♥♥
Simon and Schuster

Inspektör Wexford har pensionerat sig och bor nu växelvis i London och i Kingsmarkham med sin fru Dora. Han möter en bekant från förr, Tom Ede,  numer är Detective Supenintendent, som frågar Wexford om hjälp med ett fall. I ett gammalt kolhål i marken utanför ett exklusivt hus har man funnit fyra kroppar…tre har legat där i många år medan en av kropparna, en ung kvinna, hamnat där långt efter de andra. Wexford blir lockad av utmaningen och kommer därmed själv att hamna i dödlig fara.

En uppföljare till en av mina favoritböcker all times…det låter farlig och jag var inställd på att bli besviken. Det blev jag inte eftersom Ruth Rendell ALDRIG är dålig, och det här är en helt annan slags berättelse än A sight for sore eyes. Det var en psykologisk spänningsroman medan detta är en mer klassisk deckare. Wexford, den sympatiska mannen, är en av mina favoritfigurer och jag hoppas att han återkommer i fler böcker. Rendell lyckas också alltid smyga in en god del samhällskritik i sina böcker, på ett stillsamt sätt. Så även här. Eftersom jag tycker om att få reda på hur det går för karaktärer ur tidigare böcker så blir jag glad över att få reda på hur det gick för Francine. Ingen av Rendells bästa men absolut läsvärd.

Det blir en stabil trea. Inläses på ett fantastiskt sätt av Steven Crossley, han varvar snobbengelska med cockney på ett underbart underhållande sätt!

Köp den (i pappersformat) här och här, och i ljudboksformat här!

Kommentera

