Bokbloggsjerka 18-21 januari

Veckans bokbloggsjerkafråga från Annikas litteratur- och kulturblogg lyder:

Om du ser en bok av en författare som du aldrig har hört talas om tidigare, vad är det som gör att du bestämmer dig för att läsa den?

Bra fråga som jag inte reflekterat över tidigare. Jag tror att det i första hand är omslaget som drar blickarna till sig. Några av mina favoritomslag 2012 var dessa:

Det som ska sonas (kartonnage) Fadersmord (inbunden) I tystnaden begravd (pocket)Vila i frid (pocket)

Alla dessa omslag tycker jag har nåt ”Je ne sais quoi” över sig, nåt svårdefinierbart som drar mina blickar till sig. Efter att mitt intresse väckts så läser jag såklart baksidestexten. Och om det finns en blurb av någon författare jag tycker är bra så skadar det inte heller!

 

5 kommentarer

Kommentera

