Lyssnat på: Jag Ska Fånga En Ängel av Håkan Östlundh

Jag ska fånga en ängel

Jag Ska Fånga En Ängel av Håkan Östlundh (2010) – ♥♥♥
Bonnier Audio

Han – frånskild polis i Stockholmsförorten Sollentuna. Hon – framgångsrik, gift bokförläggare med ståtligt kontor i Gamla stan. På ett ytligt plan verkar Paul Bäckström och Ylva Ström inte ha någonting gemensamt. Och kanske har de inte heller det. Det enda de vet är att deras hemliga, passionerade möten är det som får dem att känna sig levande.
Men efter en tid kompliceras deras förhållande samtidigt som blir Paul indragen i ett fall som engagerar hela Sollentuna. En kille från det fina villaområdet dödas av misstag av någon ur det rivaliserande gänget från det ökända höghuskomplexet.
Medan Paul försöker få klarhet i vad som hänt blir Ylva allt mer osäker på vad hon egentligen håller på med. Hur högt pris är hon beredd att betala för relationen med Paul? Kan hon leva med sig själv om hon sviker sina barn? Och hur vet man vad som är kärlek och vad som bara är passion?

Jag trodde att den här boken var av en annan typ än den var och blev därför lite besviken. Jag trodde mer tonvikt skulle läggas på dynamiken i ungdomsgängen och att Ylvas val av man skulle få mer plats och vara svårare. Boken är egentligen ingen spänningsroman trots att den utspelas mot fonden av ett knivdråp, utan det är mer en relationsroman eller kanske en nutidsskildring. Tyvärr tycker jag att de bitar som kunnat utvecklas mer och som då kunnat bli riktigt spännande inte ges tillräckligt med plats, brottet får sin upplösning för enkelt och Ylvas beslut om vilken man hon ska välja blir inte lyfts inte heller upp utan sker i förbipasserande. Men jag kanske tycker som jag gör eftersom jag förväntade mig nåt annat än det jag fick. För övrigt är boken välskriven och jag hade en trevlig stund när jag lyssnade på den, så jag kan rekommendera den men förvänta er inte en spänningsroman.

Boken inläses helt OK av Jan Waldekranz. Det blir en svag trea i betyg.

Köp den här eller här!

1 kommentar

Kommentera

