Läst: En Enda Sanning av Olle Lönnaeus

En enda sanning

En Enda Sanning av Olle Lönnaeus (2012) – ♥♥♥
Damm Förlag (recex)

Kom hit. Det är bråttom. Jag har inte lång tid på mig nu …
Det är mitt i natten och snöstormen ylar över den skånska slätten när Joel Lindgren får telefonsamtalet. Det låter som Mårten, Joels egen far som han inte talat med på tjugo år. Joel kan inte ignorera samtalet utan pulsar genom ovädret till det ensliga huset utanför Tomelilla där han en gång växte upp. Han hittar Mårten hängande i en krok i taket. På väggen har någon målat med röd färg: Ghadab Allah – Guds vrede.
När Säpo griper en misstänkt mördare får kriminalinspektör Fatima al-Husseini hålla i förhören. Hennes möten med den trosvisse Osama al-Din blir en psykologisk maktkamp om sanning och lögn, om gott och ont.
Samtidigt börjar blodsbanden som Joel trodde sig ha huggit av att dra i honom. Vem var han egentligen, fadern som Joel alltid hatat? Fifflare, smugglare, misslyckad konstnär? Ju mer han tar reda på desto otydligare blir bilden. Finns det en enda sanning eller finns det flera ödsligt Österlen befolkat av udda karaktärer, där spänningen bubblar under ytan och där människors längtan och utsatthet är påtaglig.

Jag har läst Olle Lönneaus två tidigare böcker och måste säga att jag beundrar han skicklighet att med små medel måla upp ett scenario och hans prosa är njutbar och vacker. Men den bok jag tyckte bäst om hittills var Mike Larssons Rymliga Hjärta, en mustig skröna om en småbuse. Den här boken påminner mest om hans debut, Det Som Ska Sonas, mörka och dystra skildringar av hur det är att återvända till sina rötter, när de där rötterna mest påminner om smärta och sorg. Visst är det bra och välskrivet fast jag saknar den passionen jag upplevde att Mike Larsson-boken innehöll.

Jag tyckte om boken, rekommenderar den och ger den en stark trea. Om några av de deckarförfattare som ges ut för tillfället och som borde se över både dialog och språk generellt skulle läsa detta vore det en nyttig kurs i berättarteknik. Ögat mår bra av att läsa sådan här välskriven text!

Köp den här eller här!

2 kommentarer

Kommentera

