Lyssnat på: Fallvatten av Mikael Niemi

Fallvatten (ljudbok)

Fallvatten av Mikael Niemi (2012) – ♥♥♥♥♥
Piratförlaget

Ett intensivt regnande har plågat nordligaste Norrland hela hösten. Det är här, i Lule älv, mot den norska gränsen, som kraftverkens enorma vattenmagasin ligger på rad.
En dag händer det ofattbara plötsligt reser sig en grå vägg, det är dammarna som till slut brister, enorma krafter släpps lösa och en flodvåg som inte borde finnas sveper undan allt i sin väg.
Bland de som drabbas finns den urbane samen som kör sport-Saaben för sitt liv samtidigt som tsunamin växer i backspegeln. Här är den självmordsbenägne helikopterpiloten som söker döden mot berget men kommer att flyga ikapp med fallvattnet, hans gravida dotter och den förlupna hustrun, här finns den utbrända lärarinnan och kraftverksarbetaren som äntligen får chansen att visa fruntimren vem som faktiskt är starkast.
Deras öden flätas samman i den desperata kampen mot katastrofen.
Längs sin väg mot havet kommer vattenväggen inte bara att förändra landskapet för alltid, människornas liv blir aldrig detsamma i den mån de överlever.

Jag förväntade mig att den här boken skulle vara bra, har ju läst och älskat Populärmusik från Vittula (jag och en hel massa andra)…men att den skulle vara SÅHÄR bra, att tempot skulle vara så högt och andlöst, att varje kapitel skulle avslutas med nagelbitande cliffhangers och att personporträtten skulle vara så levande och engagerande – det hade jag inte förväntat mig!Precis när allt verkar vara kört för de stackars människor som kommer i älvens väg så lyckas de kloa sig fast vid livet…  Språket är dessutom helt underbart, Niemi kan beskriva saker som ingen annan och det är både vackert och roligt. Det blir en given femma i betyg, och ett hjärta tillhör helt Niemi i form av uppläsare av sin egen bok. Han läser fantastiskt bra, så bra att jag tror ljudboken ger mycket mer än pappersversionen trots att texten är fantastisk i sig. Jag älskade verkligen den här boken och den var helt klart en av de bästa under 2012!

Köp den här eller här!

 

7 kommentarer

  1. Nej jag har inte läst Mannen…….. hade också tanken på att ta reda hur den boken är. Kommer inte ihåg tävlingen eftersom det var länge sen jag läste boken men jag vet att jag skrattade mycket när jag läste den.

Kommentera

