Lyssnat på: Kalla Mig Prinsessa av Sara Blaedel

Kalla mig Prinsessa (inbunden)

Kalla Mig Prinsessa (Kall Meg Prinsesse)-Sara Blaedel (2007) – ♥♥♥

Vem döljer sig bakom anonymiteten på nätet? Är personen som verkar så charmig mannen i ditt liv eller i själva verket en galen psykopat? Sara Blædel är tillbaka med sin andra, spännande nutidsdeckare med kriminalinspektör Louise Rick i huvudrollen.

Våldsroteln vid Köpenhamnspolisen får in en anmälan om en grov våldtäkt på en ung kvinna. Kriminalinspektör Louise Rick får hand om fallet och det visar sig snart att det är mer komplicerat än väntat. Kvinnan har nämligen blivit våldtagen av en man som hon fått kontakt med på en chatsida på Internet – på en dejt där allt har gått fruktansvärt fel. Mannen har uppgivit falsk identitet och dessutom har han sett till att dölja alla spår efter sig ytterst noggrant.
En genomgång av liknande våldtäktsfall visar att flera av dem följer samma mönster, och när en ung kvinna sedan blir strypt i samband med en våldtäkt sätter man in alla resurser för att hitta brottslingen som driver sitt djävulska spel i skydd av anonymiteten ute på nätet.
Louise Rick förstår att hon måste använda sig av okonventionella metoder för att hitta mannen innan han begår nya brott. Hon ska låta våldtäktsmannen söka upp henne, genom att hon skapar sin egen dating-profil på nätet där hon kallar sig Prinsessa.

Som i de andra böckerna av Blaedel jag läst så tar hon upp mäns våld mot kvinnor. På ett ganska sakligt och beskrivande sätt målar hon upp ungefär de värsta scenarion en kvinna kan tänka sig och just på grund av att det beskrivs så sakligt gör det på något sätt värre. Jag retar mig en smula på att Louise Rick, som i de andra böckerna jag läst varit ganska sympatisk och empatisk, behandlar den våldtagna och misshandlade kvinnan så klumpigt och känslokallt. Det känns inte logiskt. Detta kan bero på att det här är den andra boken om Louise Rick, jag har läst dem i helt fel ordning, och att karaktären blir mer utmejslad i de andra böckerna. Det är i alla fall mycket spännande och trots att det ”bara” är den andra boken är det mycket välskrivet och engagerande. Inte lika bra somde andra böckerna, vilket ju inte är så konstigt eftersom Blaedel blir mer driven i sin författarkonst allt eftersom.

Jag ger boken en stark trea. Den är inläst genom bibliotekstjänst så jag vet inte vem inläsaren är, hon gör sitt jobb men inte mer.

Boken är slutsåld på de svenska förlagen men finns att köpa på engelska vilket jag tror fungerar utmärkt.

Köp den här!

2 kommentarer

Kommentera

