Bokpitch på Kabusa böcker!

För två veckor sedan var jag i Göteborg för att pitcha manuset till min så-gott-som-färdiga bok Avund! Förlaget Kabusa Böcker tar inte längre emot spontanmanus utan anordnar istället pitchar dit man kan anmäla sig för att på fem minuter berätta om sin bok och försöka sälja in den till förlaget.

Kabusa Böcker

Jag tycker det är en spännande idé som fler förlag borde nappa på! Som författare in spe är det underbart att få lite feedback och att få chansen att ens träffa representanter från förlaget. När man skickar in ett manus har man ingen aning om vad som händer med det eller ens om det blir läst…

Jag var ganska nervös och i bilen ner satt jag och pitchade för mig själv, så att jag inte skulle staka mig och så att man får med allt på fem minuter. Väl på plats blev jag (och de andra förhoppningsfulla pitcharna) trevligt bemötta och nervositeten rann av en när man väl kom in till förläggaren Kerstin Aronsson. Hon gav positiv feedback och jag gick därifrån nöjd och glad…jag gjorde mitt bästa och lämnade manuset och mina idéer för påseende med löfte om besked i januari.

Ni som tycker detta låter intressant, kolla Kabusa Böckers hemsida för att se när nästa pitch-datum är! De kör olika teman, den här gången var det vuxen-romaner de ville ha, på bokmässan 2012 körde de en barn- och ungdomsbokspitch och det kommer tydligen en till sådan framöver.

Ett tips-förbered er noga genom att pitcha för vänner eller för er själva så att berättelsen flyter och att ni håller er till era tilldelade fem minuter.

Jag tror säkert att Kabusa Böcker kommer att ha en manuspitch på bokmässan 2013 också! Eftersom jag är bloggambassadör för bokmässan 2013 (där fick jag tillfälle att nämna det också:-)) och gärna vill bevaka sådant här för oss som skriver och vill bli utgivna, så lovar jag att försöka bevaka det!

God Jul till alla skrivande, läsande och lyssnande människor!!

 

 

Kommentera

