Läst: Pythians Anvisningar av Jerker Eriksson & Håkan Axlander Sundqvist

Pythians anvisningar

Pythians Anvisningar av Jerker Eriksson & Håkan Axlander Sundqvist (2012) – ♥♥♥
Ordupplaget

Pythians anvisningar är den avslutande delen i trilogin med Victoria Bergman och hennes andra personlighet psykologen Sofia Zetterlund i huvudrollerna. Genom själv-terapi försöker Victoria komma tillrätta med sitt splittrade inre. I slutet av arbetet återstår endast det starkaste av Victorias sju under-jag.
Victoria Bergmans dotter Madeleine är fortfarande samma gäckande skugga både för sina offer och för kriminalkommissarie Jeanette Kihlberg.
Uttrycket Pythians anvisningar syftar på de hänsynslösa regelverk som ledarna i det hemliga pedofilsällskapet Sihtunum i Diasporan skapat. I takt med att Victoria Bergman blir psykiskt friskare kan Sofia ge sin älskarinna Jeanette allt bättre vägledning i jakten på männen som skadat inte bara Victoria för livet, utan även dottern Madeleine.
Upplösningen äger rum på en av nazismens mest beryktade avrättningsplatser, Babij Jar i Ukraina. Och inte heller nu är det lag och rätt som regerar.

Den sista delen av trilogin om Victoria Bergmans svaghet är i mina ögon den svagaste, trots att man lyckas rätt OK med att knyta ihop alla trådar som viftat lösa i de andra två böckerna. Vissa saker är jag inte säker på att jag förstår eller om jag tolkat rätt, men det är ett bra sätt att skriva, att låta läsaren använda sin egen fantasi. Böckerna om Victoria Bergman…jag är kluven till vad jag egentligen tycker om dem, vissa partier bränner till och är intensivt obehagliga och spännande medan andra partier är förvirrade och obegripliga…undrar om författarna skriver varsina delar och det är därför jag upplever det så? Trots det hemska ämnet om pedofili och hämnd är jag ändå märkligt oberörd.

Det blir en ljummen trea. Men trilogin är definitivt läsvärd!

Köp den här eller här!

6 kommentarer

  1. Jag har läst den första men vet inte riktigt vad jag tycker om den sen har jag inte läst del 2 och 3, tror inte den första var nog bra för att locka mig till att läsa vidare :/ Men kanske tar tag i det i framtiden 🙂 Intressant att få läsa vad någon som läst alla tycker 🙂

  2. Ping: Pythians anvisningar av Jerker Eriksson och Håkan Axlander-Sundquist « Lottens Bokblogg

Kommentera

