Läst: Mannen Som Föll I Glömska av Mia Ajvide

Mannen som föll i glömska

Mannen Som Föll i Glömska av Mia Ajvide (2011) – ♥♥♥♥
Albert Bonniers Förlag

En dag känner Jacks fru Aino inte längre igen honom. Han är bortsuddad ur hennes minne; som om deras liv tillsammans i stugan vid havet aldrig hade ägt rum. När han kommer till sitt jobb som guide på slottet Myntholm beter sig hans kollegor avvisande. Till och med hans gamla mor stirrar frågande och skrämt på honom. Ingen vet vem han är.
Varför är det ingen som kommer ihåg Jack? Och varför kan ingen minnas hans ansikte mer än några sekunder? Hans efterforskningar leder honom till ett kollektiv med ”bortglömda” i Stockholmsförorten Rinkeby. men också bakåt i tiden, till Myntholm och en galen flickas tragiska öde. Kanske finns där ett svar och lösningen på hur han ska få Aino, och sitt liv, tillbaka.

Jag läser den här boken med lite samma förväntan som jag hade när jag läste Tabitha Kings bok Pearl…dvs, inga förväntningar utan mer en nyfikenhet på vad fruarna till två av mina favoritförfattare kunde åstadkomma…och precis som med Pearl blev jag glatt förvånad…och lite skamsen över min inställning! Det var ju bra! Jag älskade den här boken! Och jag skäms för att jag trodde att den skulle vara sämre… Idén är originell och fantasiväckande, prosan är vacker och lite vemodig, faktiskt på samma sätt som John Ajvide Lindqvists böcker, och man blir snabbt indragen och engagerad. Jag sträckläste ut den här boken och kan konstatera att Mia Ajvides författarskap bygger på egen talang och egna meriter! Jag väntar nu med spänning på nästa bok.

Det blir en stark fyra! Rekommenderas varmt!

Köp den här eller här!

 

6 kommentarer

Kommentera

