Lyssnat på: The Haunting of Hill House av Shirley Jackson

The Haunting of Hill House

The Haunting of Hill House av Shirley Jackson (1959) – ♥♥♥

En skräckklassiker som handlar om en grupp människor som åker till Hill house för att undersöka ifall det spökar där. Boken är ett psykologiskt drama där spänningen byggs upp genom antydningar och skickligt skrivna scener, snarare än övertydliga gore-scener…tempot är långsamt och prosan är ett lysande exempel på ”show, don´t tell”, mycket av handlingen utspelar sigi  läsarens fantasi genom slutsatser som dras av det som antyds. Längre ifrån underhållningsvåldet i t ex Saw-filmerna är svårt att komma än Jacksons eleganta, sparsmakade prosa.

Jag beundrar Shirley Jacksons skicklighet men föredrar själv en annan typ av skräckböcker, antingen har jag blivit avtrubbad genom all skräck jag konsumerar eller så är min smak helt enkelt lagd åt ett annat håll. Det är bra men jag faller inte i trans…

Jag tycker att detta är en skräckbok som alla älskare av genren bör läsa eftersom Jackson inspirerat många andra skräckförfattare och det refereras ofta till henne. En trea blir det, jag lyssnade på den här boken och det var en mycket bra manlig uppläsare som jag tyvärr inte vet namnet på som läste texten.

Köp den (i bok-form) här eller här!

Kommentera

