Lyssnat på: Den som Törstar av Kristina Appelqvist

 

Den som Törstar av Kristina Appelqvist (2010) – ♥♥
Alfabeta Förlag

Professor Vidar Malmberg dör hastigt i en hjärtinfarkt och Västgöta universitets rektor Emma Lundgren måste skynda sig hem från Rom. Vidars vänner i kyrkokören där även Emma ingår bestämmer sig för att sjunga på begravningen. Men snart hittas ännu ett lik, och alla begrav-ningsgästerna blir misstänkta, inte minst Emma Lundgren själv.

Den här boken var inte bra. Jag hade stora problem med dialogen, folk pratar inte sådär, speciellt inte när de pratar för sig själva, personporträtten är inte engagerande och historien marscherar i för långsam takt för att vara spännande. Eftersom jag själv arbetar som ”kommunalbyråkrat”  tvivlar jag dessutom på att livet som kommunalråd eller vice ordförande i kulturnämnden är särskilt spännande eller glamouröst. Författaren borde läsa sin egen text högt för sig själv, det är ett bra sätt att höra ifall texten flyter och ifall dialogen håller. Möjligen sätter jag extra lågt betyg eftersom boken var uruselt inläst utan den minsta inlevelse. Jag vet tyvärr inte var inläsaren heter.

En tvåa till en bok som jag inte rekommenderar – det finns mycket bättre svenska deckare att läsa (Gerhardsen, Sten, Åsa Larsson, Jungstedt, Läckberg, Anna Jansson osv). Läs någon av dem istället.

 

2 kommentarer

Kommentera

