Lyssnat på: I Stundens Hetta av Viveca Sten

I Stundens Hetta av Viveca Sten (2012) – ♥♥♥♥
Bonnier Audio

Midsommarhelg i Sandhamn. Ett hav av vita båtar fyller hamnen och festande ungdomar har tagit över bryggorna. I myllret vacklar en ung flicka fram. Ingen hör hennes rop på hjälp när hon kollapsar i sanden vid strandpromenaden. När polisen tar hand om flickan är hon svårt chockad och omtöcknad. Vad har hon råkat ut för?
Nora Linde ska för första gången fira midsommar med sin nya kärlek Jonas. Firandet kommer av sig när Jonas tonårsdotter Wilma inte kommer hem på natten. När de ringer på hennes mobil är det ingen som svarar. Wilma är spårlöst försvunnen. Tidigt nästa morgon hittas en död kropp på stranden i Skärkarlshamn. Noras barndomsvän, kriminalinspektör Thomas Andreasson, kallas till Sandhamn. Samtidigt fortsätter Jonas och Noras desperata sökande efter Wilma.
Under utredningens gång inser Thomas hur subjektiv sanningen är. Alla inblandade har sin egen version av nattens händelser. Vem är offer och vem är mördare i midsommarnatten?

Det finns några deckarförfattare som jag anser tillhör gräddan i Sverige, det är Åsa Larsson, Carin Gerhardsen, Mari Jungstedt och Viveca Sten. De levererar alltid en välskriven, njutbar berättelse med ett vackert språk och spännande handling. Den här gången har Sten låtit de inblandade själva berätta sin del av historien med egna röster, vilket jag tyckte var ett bra grepp. Det är som vanligt mycket bra skrivet och handlingen är oförutsägbar och håller dig i sitt grepp. Det enda klagomål jag har är att slutet var ganska abrupt, vilket jag antar är ett berättartekniskt sätt att låta dig som läsare fylla i luckorna själv. Jag gillade det inte så mycket. Annars är det en mycket bra deckare! Ett extra plus också till att Sten utvecklar sina karaktärer bok för bok, det får dig som läsare att bry sig om dem och man vill veta hur det går för dem.

Det blir en stabil fyra till en välskriven och spännande deckare! Sten levererar igen! Boken är fantastiskt inläst av Katarina Ewerlöf, vilket ytterligare förhöjer upplevelsen ett snäpp!

Köp den här eller här!

Jämför bokhandlarnas priser på boken I stundens hetta!

8 kommentarer

  1. Den skulle jag väldigt väldigt gärna vilja läsa!!! 🙂 Det verkar som att vi älskar samma författare du och jag, haha. Har du läst något av Ann Rosman? Henne gillar du nog också! Även Peter Robinson böcker är bra! Du har väl läst ”En ovanligt torr sommar”?

    • Peter Robinson är en favorit helt klart, suktar efter hans nya! Har Ann Rosmans nya Mercurium på nattygsbordet, ska läsa ut Häxans Tid av en isländsk författare som jag vare sig kan uttala eller stava till först….:-) Vi har väldigt bra smak båda två tycker jag det verkar som!!

  2. Jag kan hålla med om att Åsa Larsson och Carin Gerhardsson är en klass för sig. Gillar också Ann Rosman. Dock har jag tröttnat på både Camilla Läckberg och alla hennes scabloner till huvudpersoner. Vad gäller denna bok förstår jag inte riktigt varför det verkar ha blivit någon slags norm att man skall lämna någon typ av cliffhanger. Trist!!! Anser varken att Viveca Sten eller Mari Jungstedt lämnar något avtryck. Dessa böcker har man glömt så fort de är lästa. Dessutom är det så att genom att Katarina Ewerlöf verkar vara samtliga kvinnliga författares favorit som uppläsare, så kan man knappt skilja dessa författare från varandra. Anser att både de norska och danska författarinnorna slår våra sk deckardrottningar med hästlängder!!

Kommentera

