Läst: Min Syster av Rosamund Lupton

Min Syster av Rosamund Lupton (2012) – ♥♥♥
Norstedts (recex)

Beatrice sitter och äter lunch i New York när hon får ett oroväckande telefonsamtal. Hennes syster som bor i London är försvunnen. På plats i London blir Beatrice snart varse fler detaljer om systerns försvinnande.
I takt med att obehagliga detaljer framkommer om hennes syster inser Beatrice hur lite hon vet om henne. Finns det ens någon möjlighet att finna henne? Vill hon ens bli hittad? Beatrice bestämmer sig för att göra allt hon kan för att få reda på sanningen om sin syster – oavsett konsekvenserna.

Den här boken är en riktig uppvisning i stilistisk finess, den berättar i nutid och dåtid på ett sätt som en sämre författare skulle ha klantat till direkt, den blandar presens och imperfekt, den har en riktig plot-twist på slutet och den har en spännande handling. Jag tyckte boken var bra, men den rörde ändå inte vid mig på det där sättet som utmärker en riktig favoritbok. Jag tror helt enkelt att berättar-jaget var för kall och fjär, trots att hon berättar om sin kärlek till sin syster så upplever jag henne ändå som kall. Bitarna om genforskning är intressanta, det är alltid trevligt att lära sig något nytt.

Boken får en trea från mig, den är helt klart läsvärd och bra och jag skulle definitivt vilja läsa mer av Lupton.

Köp den här eller här!

Jämför bokhandlarnas priser på boken Min syster!

Kommentera

