Läst: Det Som Ska Sonas av Olle Lönnaeus

Det Som Ska Sonas av Olle Lönnaeus (2009) – ♥♥♥
Damm förlag (recex)

Efter ett kidnappningsdrama där en nära kollega blivit skjuten har journalisten Konrad Jonsson förlorat fotfästet. Han dricker för mycket och han klarar inte av vare sig relationer eller jobb. När så hans adoptivföräldrar mördas måste han återvända till det Skåne han lämnat bakom sig i ungdomen. Tillbaka i lilla Tomelilla börjar Konrad fundera över sitt liv och över vad som en gång hände hans mamma Agnes. Agnes var polska, utstött i bygden, och när Konrad var sju år försvann hon. Han blev snabbt placerad i en familj där allt prat om modern var tabu, och han lämnade hembygden så snart han kunde.
Konrad inser att han själv är misstänkt för mordet på adoptivföräldrarna och börjar granska fallet. När två invandrarkillar på lösa grunder kopplas till dådet blir han först lättad men känner snart att det är något som inte stämmer. Varför skulle de ha dödat det djupt religiösa, timida paret? Rasistiska strömningar i bygden syns tydligt i dyningarna efter morden och Konrad hittar även trådar bakåt i tiden kopplingar till Agnes försvinnande.

Jag är lite kluven till den här boken…å ena sidan inser jag att den är välskriven och sorglig, å andra sidan har jag alltid haft problem med romaner skrivna i presens och så tycker jag att den är för gravallvarlig…fast det kan förstås vara en reaktion på att jag nyss läst Adler-Olsen, vars böcker är kryddade med besk humor. Jag kan känna igen känslan av att ha vuxit upp i ett litet samhälle och för alltid vara fast i en roll, och så tycker jag att Konrads vilsenhet, som kommer från moderns försvinnande, är fint beskrivet. Det är Olle Lönnaeus debutroman och en välskriven bok. Jag är dock inte helsåld men ska läsa hans andra böcker för att se ifall de (i mitt tycke) är bättre.

Det blir en trea i betyg från mig till en vemodig och sorgsen debutroman. Jag måste också säga att jag är otroligt förtjust i omslagsbilden som speglar tonen i boken perfekt med sin skymningsstämning.

Köp den här eller här!

Jämför bokhandlarnas priser på boken Det som ska sona!

Kommentera

