Läst: Think of a number av John Verdon

Think of a number – John Verdon (2010) – ♥♥♥♥
Broadway Books

Dave Gurney, en pensionerad kriminalare, får en dag besök av en gammal kamrat från collegetiden som har ett ovanligt problem. Mark Mellery har fått ett mystiskt brev från någon som hävdar att han kan läsa Marks tankar. Dave försöker hjälpa men några dagar senare är Mark mördad. Dave försöker lösa fallet…och inser till slut att han själv svävar i dödlig fara.

Jag älskade det här boken och slukade den i stora tuggor. Prosan är inte nyskapande eller speciell men berättelsen är spännande och originell och jag drogs in i historien direkt. Jag påminns om Dan Browns böcker, han skriver också så här rakt och enkelt och koncentrerar sig på att utveckla handlingen. Det funkar mycket bra. Tempot är högt och man bjuds dessutom på ett fint personporträtt av huvudpersonen Dave Gurney som gör att man längtar efter nästa bok (Shut your eyes tight, ska se till att skaffa den direkt!). Lite retar jag mig på Daves fru Madeleine, som mest går runt och surar (fast även hjälper till att lösa fallet) men jag misstänker att personutvecklingen av henne kommer att fortsätta i nästa bok. Extra imponerad blir jag över det faktum att detta är Verdons debutroman, den känns inte som ett förstlingsverk utan mycket drivet och kompetent.

Det blir en stark fyra i betyg, kanske inte så stor litteratur men lysande underhållning!!

Köp den här eller här!

Jämför bokhandlarnas priser på boken Think of a Number (Dave Gurney, No.1): A Novel (A Dave Gurney Novel)!

Kommentera

