Läst: Sanning av Peter Temple

Sanning av Peter Temple (2011) – ♥♥♥
Kabusa Böcker (recensionsexemplar)

Stephen Villani, kommissarie vid Victoriapolisens mordrotel, lever för sitt jobb och hans privatliv blir mer och mer lidande. Nu måste han utreda en bestialisk slakt av tre kriminella män, och samtidigt ett mord på en ung kvinna i ett av de mest välbevakade lyxhusen i staden.  Men det blir tydligt att han motarbetas, både av mäktiga fiender och människor i sin närhet.

Jag är lite kluven till den här boken…det tog hundra sidor innan jag vande mig vid Peter Temples speciella språk, lite staccatobetonat och hårdkokt. Det var också svårt att hålla reda på alla namn och händelser som det hela tiden hänvisas till, jag var nästan benägen att tro att det här var en bok i en serie som handlar om Stephen Villani och att man måste läsa böckerna i ordning för att ha koll, men detta är första boken hittills om Villani. Jag tyckte också att brottsfallen inte fick den uppmärksamhet jag skulle ha velat, det fokuserades mest på allt spel runt Villani, hans privatliv och hur han motarbetas. Förutom denna kritik så var det trevligt att läsa en bok som utspelar sig i Australien, det var en ny miljö för mig. Det är också lätt att fatta tycka för Villani, som är en mänsklig och sympatisk person. Den här boken har fått prestigefyllda pris och nominerats till Årets bästa översatta deckare 2011 av Svenska deckarakademin. Så bra tyckte jag inte att den var. Det blir en trea i betyg från mig. Men jag ger gärna Temple en chans till.

Köp den här eller här!

Jämför bokhandlarnas priser på boken Sanning!

8 kommentarer

Kommentera

